Ny strategi skal organisere tusindvis af uformelle arbejdere i Uganda
De står med deres motorcykler på næsten ethvert gadehjørne i Kampala, Ugandas hovedstad. For i den eksplosivt voksende millionby er motorcykeltaxaerne den billigste og mest effektive transport gennem de ulidelige trafikpropper.
Boda boda, som motorcykeltaxaerne hedder, er opkaldt efter de cykeltaxaer, der i 1960‘erne kørte i ingenmandsland på grænsen mellem Kenya og Uganda. For at tiltrække kunder råbte førerne ‘boda boda’, en fordrejning af det engelske ‘border to border’ – grænse til grænse.
I dag er der tusindvis af boda boda’er i Uganda, og hver dag kommer nye til. For der kan være gode penge at tjene, hvis man er ung og rask. Men risikoen for trafikulykker er høj, og når man først ligger på hospitalet, så er der ingen penge til at forsørge familien.
Sådan er vilkårene for alle, der arbejder i den uformelle økonomi. Rettigheder, social sikkerhed og pension til de gamle er for folk i faste job i den formelle og regulerede økonomi. Chauffører, landarbejdere, småhandlende og andre grupper må klare sig, som de bedst kan.
Med mindre de kan komme med i en fagforening.
Kollektive forhandlinger
Det har flere hundrede boda boda-chauffører allerede fundet ud af. De har meldt sig ind i fagforeningen, og for et par måneder siden indgik Ugandas transportarbejderforbund, ATGWU, en aftale med boda boda-folket og en række andre ufaglærte grupper i den uformelle økonomi.
”Det er meget vigtigt at få boda boda-chaufførerne organiseret. De bidrager utroligt meget til samfundet, men de har ingen rettigheder, og hvem skal tage sig af dem – andre end os,” siger Alex Kwiye, organisator i ATGWU.
Via deres medlemskab får boda boda-chaufførerne undervisning i trafiksikkerhed, de lærer om arbejderrettigheder, og de får direkte indflydelse på den kollektive forhandlingsproces inden for fagforeningen. Her har boda boda-medlemmerne fået deres eget udvalg, hvor de selv beslutter deres krav.
Flere end 1.000 er organiserede
Transportarbejderforbundet begyndte for alvor at organisere arbejdere fra den uformelle økonomi i 2007. Og nu strømmer småhandlende, lastbilchauffører, buschauffører og taxachauffører til. Flere end 1.000 uformelle transportarbejdere er nu blevet fagligt organiserede.
Transportarbejderforbundet er en del af den landsdækkende paraplyorganisation NOTU (National Organization of Trade Unions), der er Ulandssekretariatets samarbejdspartner i Uganda.
Og netop organisering af arbejdere i den uformelle økonomi er i år blevet en fokuseret strategi for NOTU.
Den uformelle økonomi vokser
Formålet er over tid at skabe rammerne for at kunne tilbyde de nye medlemmer blandt andet sundheds- og livsforsikringer, sikkerhed for deres lille forretning, uddannelse og forskellige former for kredit.
NOTU har erkendt, at en større og større del af samfundsøkonomien skabes fra den uformelle økonomi. I takt med, at befolkningen vokser, flere flytter fra land til by, og kvinderne kommer ud på arbejdsmarkedet, så vokser presset på de stadigt færre formelle job i den offentlige sektor og i private firmaer.
Og kan man ikke få et fast job, må man finde en måde at tjene penge på det uformelle arbejdsmarked. For eksempel som boda boda-chauffør.
Ifølge NOTU’s strategi-oplæg er 53 procent af arbejdsstyrken i Kampala beskæftiget i den uformelle økonomi.
”Men arbejderne er i høj grad sårbare. De har begrænset eller ingen beskyttelse, hverken juridisk eller socialt. Og de har begrænset adgang til offentlig hjælp,” hedder det i strategien, der skal fremme samarbejdet med de relevante aktører i den uformelle økonomi.
Og organiseringen skal gå stærkt. Målet er at øge medlemstallet med 50 procent ved udgangen af 2015.