Social dialog skaber resultater i Filippinerne
En times flyvetur syd for Filippinernes hovedstad, Manila, ligger øen Guimeras. Øen består af fem kommuner, hvoraf en af dem, Buenavista, er med i Ulandssekretariatets Allianceprojekt om Social Dialog i Filippinerne. Formålet med projektet er hovedsageligt at forbedre dialogen mellem arbejdsgivere og arbejdstagere i den offentlige sektor.
43-årige Jerezza C. Gabito, der er formand for fagforeningen for kommunalt ansatte i Buenavista Kommune, fortæller:
”Efter vi startede med social dialog, er vores overenskomst for offentlige ansatte blevet underskrevet, og op til jul fik vi også en ekstra julebonus. Det er ikke et stort beløb, men vi har fået bonussen, fordi vi er i tæt dialog med borgmesteren, som lyttet til vores bekymringer.”
Jerezza C. Gabito, der selv er ansat som socialrådgiver i kommunen, er en af de omkring 120 personer, der arbejder på rådhuset. Og hun er ikke i tvivl om fordelene ved social dialog:
”Det er et godt redskab til at afklare bekymringer over for ledere og beslutningstagere i kommunen. Det giver både os medarbejdere mulighed for at fortælle om vores bekymringer og mulighed for, at cheferne kan imødekomme dem. I det mindste giver det lederen en mulighed for at forklare, hvorfor tingene er, som de er,” siger Jerezza C. Gabito.
På borgmesterkontoret i Buenavista bifalder man også social dialog. Her sidder nyvalgte Eugenio G. Reyes, der er borgmester for de cirka 47.000 indbyggere og øverste leder for de kommunalt ansatte.
”Kommunen kan drage fordel af social dialog, da det giver os mulighed for at lytte direkte til medarbejderne. Vi får en direkte kanal til deres bekymringer og den feedback, de har til kommunens arbejde, og samtidig får vi mulighed for at svare på deres bekymringer,” fortæller Eugenio G. Reyes og forsætter:
”En af udfordringerne ved social dialog er, at vi ikke kan få alle vores medarbejdere til at fortælle om de problemer, de oplever, så vi kan løse problemerne. Det skyldes, at det kan være meget komplekse problemer,” siger Eugenio G. Reyes og tilføjer, at den øgede dialog også skaber større forventninger til de ansatte.
”Vi forventer mere af de ansatte, når vi har en åben linje mellem medarbejdere og arbejdsgiver,” siger han.
Hos Jerezza C. Gabito er forventningerne til arbejdsgiverne også store. Hun understreger nødvendigheden af, at både fagforeningen og projektet fortsat leverer resultater med det samme for at sikre forsat opbakning blandt medarbejderne.
”Holdningen blandt medlemmerne i fagforeningen er en udfordring. De tror ikke på, at der vil ske forbedringer. Men hvis tingene ændrer sig til det bedre, vil opbakningen blive større. Til gengældvil opbakningen til at arbejde med social dialog forsvinde, hvis ledelsen ikke giver os de forbedringer, de har lovet. Vi er derfor virkelig nødt til at levere resultater,” siger hun.