David fra Dansk Metal træner kenyanske tillidsfolk
”Det var superspændende at holde kursus for forbundet i Kenya. Blandt deltagerne var der tillidsmænd, afdelingsfolk og generalsekretæren, så vi kunne snakke forhandling på alle niveauer. De var ikke bange for at stille spørgsmål og de kom virkelig for at lære noget,” fortæller David Rosenqvist.
Dansk Metal støtter et projekt, der skal styrke det kenyanske metalarbejderforbund, Amalgamated Union of Kenya Metal Workers (AUKMW), i deres kamp for bedre overenskomster. Projektet fokuserer på tre lokalaftaler i bilindustrien, men skal også styrke metalarbejderforbundet generelt. AUKMW’s generalsekretær, Rose Omamo, er mere end almindelig begejstret over den solidaritetsstøtte, som hendes forbund får fra Dansk Metal.
Forbedrer overenskomster
”Når jeg hører hvordan David selv forhandler og hvordan I gør i Danmark, lærer jeg rigtig meget om, at dialog er afgørende og faktisk kan give resultater. Vi har nok haft en tendens til at lave en lang liste med krav til ledelsen, som de så ikke vil gå med til. Efter nogen tid kommer de så med et udspil, som vi enten kan acceptere eller afvise,” fortæller Rose Omamo.
Rose er slet ikke i tvivl om, at Davids kursus i forhandlingsteknik vil forbedre overenskomsterne:
”Jeg tror fuldt og fast på den danske model, og nu hvor jeg har været med på David’s kursus ved jeg meget mere om, hvordan vi som forbund, får forhandlet nogle aftaler igennem, der giver vores folk bedre og mere stabile arbejdsforhold. F.eks. er de regeringsfastsatte minimumslønninger så lave, at vi som arbejdere ikke kan leve af dem. Derfor er overenskomsterne helt afgørende for, at almindelige arbejdere kan betale deres regninger,” fortæller Rose.
Dialog et nøgleord
”Dialog” er for Rose, det vigtigste nøgleord fra Davids kursus:
”David lærte os, at det er ødelæggende, når vi snakker forbi hinanden ved forhandlingsbordet, så fremover må vi få meget mere styr på kommunikationen med arbejdsgiverne, og undgå misforståelser,” fortæller hun.
Noget andet, Rose er blevet opmærksom på er, at selve forhandling kræver forberedelse:
”Jo bedre man kender virksomheden og dens ledelse, des bedre er man stillet. Hvis vi vil have mere i løn, står vi stærkere, hvis vi ved at virksomheden tjener gode penge. Det lyder enkelt, og det understreger Davids pointe om, at forberedelse er vigtig, fortsætter hun.
Forberedelse handler også om at være klar på, hvor man kan gå på kompromis med sine krav.
”Jeg forklarede dem, at det nogle gange er en god idé at bede om lidt for meget i et forhandlingsudspil – og dermed være forberedt på, at arbejdsgiveren siger nej til nogle af kravene og kompenserer ved at acceptere de vigtigste dele af udspillet,” siger David Rosenqvist.