Chauffører korsfæster sig i protest over fyringer
Under en primitivt opsat teltdug i hovedstaden Asunción i Paraguay ligger omkring 20 mænd på hjemmelavede trækors. De har jaget søm igennem deres hænder. De mest ekstreme har også boret et tykt, bøjet søm igennem læberne, så de ikke kan indtage andet end væske. En enkelt kvinde er blandt de korsfæstede – hun er gift med en af mændene og ligger side om side med sin mand på træpaller og med tæpper over sig til at holde varmen.
De ligger ude foran Paraguays beskæftigelsesministerium og har ligget der i mere end to måneder nu. For fire måneder siden var de alle ansat som chauffører i et busselskab. Men så valgte de at organisere sig i en fagforening. Dagen efter at virksomhedslederen fik kendskab til planerne om fagforeningen, blev 51 chauffører fyret på gråt papir.
Selvom det ikke er første gang, arbejdere bruger korsfæstelse som demonstration i Paraguay, er det bestemt ikke hverdagskost at se arbejdere hamre søm igennem hænderne. Men næstformand for Landsorganisationen CUT-A (Central Unitaria de Trabajadores Autentica), Melanio Morel, kan godt forstå, at demonstranterne har haft behov for at tage voldsomme metoder i brug:
”Det er en ekstrem form for protest, som vi kun har set hos denne fagforening. Det er en uafhængig fagforening, som ikke er med i et forbund eller en landsorganisation endnu. Men de vil vise, at situationen er så slem i den virksomhed og på arbejdsmarkedet, at der faktisk er behov for den store grad af opofrelse, for at vi overhovedet bliver respekterede som arbejdere.”
Hovedorganisationer støtter – men foreslår forhandling
Selvom chaufførerne ikke er medlem af CUT-A (som samarbejder med Ulandssekretariatet), støtter hovedorganisationen principielt deres kamp om bedre rettigheder. Formanden har holdt flere møder med arbejdsgiveren for at finde en løsning, som begge parter kan leve med. Men som parterne står nu, er det ikke nogen nem opgave, forklarer Melanio Morel, der er personligt berørt over sagen:
“Begge parter står meget stejlt overfor hinanden. Og sådan får man jo ikke resultater. I forhandling må man afgive nogle krav, det ved vi. Personligt synes jeg, at det er ekstremt, at de sætter deres liv og helbred på spil. De ligger der under teltdugen i ugevis. Korsfæstede. I sultestrejke. Vi håber virkelig det løser sig snart.”
Klage til ILO
Det internationale faglige netværk for Sydamerika CCSC (Coordinadora de Centrales Sindicales del Cono Sur), som CUT-A er medlem af, har mødt vicearbejdsministeren, og netværket har demonstreret ved Paraguays ambassader i flere latinamerikanske lande. CCSC og CUT-A lægger vægt på, at konflikten skal løses ved social dialog mellem chaufførerne og arbejdsgiverne. Desuden har organisationerne sendt en klage til FN’s arbejdsorganisation ILO, fordi de mener, at retten til at organisere sig bliver overtrådt.
Ingen hjælp fra myndighederne
Problemet er, at retten til at organisere sig formentlig blev knægtet i det øjeblik, chaufførerne blev fyret, da de ville organisere sig. Det er i strid med ILO’s konventioner 87 og 98, som taler om retten til organisering og medlemskab af fagforening.
Paraguay har tiltrådt konventionerne, men man kan ikke forvente, at myndighederne træder ind og støtter op om arbejderne, selvom de åbenlyst er blevet uretfærdigt behandlet. I denne sag er virksomhedslederen endda parlamentsmedlem og er formentlig blevet informeret om sine ansattes ansøgning om at få godkendt deres fagforening i så god tid, at han kunne nå at fyre dem inden godkendelsen. Det er netop et af de punkter, som CUT-A har pointeret i det klagebrev, de har sendt afsted til ILO, forklarer Malanio Morel:
”Da alle de ansatte blev fyret, var fagforeningen lige blevet dannet og havde indgivet ansøgning om at blive godkendt i Beskæftigelsesministeriet. Virksomheden er så blevet informeret og har fået tid til at komme af med alle de ansatte, inden fagforeningen bliver godkendt. Det betyder, at de ikke har kunnet strejke for at gøre opmærksom på sagen – for hvis der ingen fagforening er, så er der heller ikke strejkeret.”
At myndighederne støtter arbejdsgiveren er også grunden til, at de korsfæstede ligger to steder – nogle ligger nemlig ved beskæftigelsesministeriet, mens andre ligger ved virksomheden.
Transportarbejderne i Paraguay strejkede den 2. og 3. oktober 2015 – og udtalte i den forbindelse støtte til de korsfæstede chauffører.