Faglig opkvalificering i Kenya: Jeg kommer tilbage til jobbet som en pionér
Der bliver arbejdet stille og uden den store ordudveksling, mens Zedekiah Ndwiga Muchira og Constance Mapenzi samler et lyserødt demonstrationstoilet i et af værkstederne ved erhvervsskolen Kenya Water Institute (KEWI). Toiletkummen bliver bragt i vater, inden cisternen bliver monteret og låget lagt på. De træder et skridt tilbage og lader underviseren Jabes Oumanyagaya give en kort, lavmælt evaluering af øvelsen.
De to studerende lytter koncentreret og stiller spørgsmål. Selvom de har interessen for deres fag til fælles, er de forskellige steder i livet. Constance Mapenzi håber at komme til at leve af sit fag en dag, mens 35-årige Zedekiah Ndwiga Muchira allerede har arbejdet i et vandforsyningsselskab i syv år, og inden da været selvstændig VVS’er en periode.
Kommer hjem med helt ny viden
Med støtte fra et dansk udviklingsprojekt, hvor Ulandssekretariatet samarbejder med 3F, Dansk Industri og Divérs, har han fået mulighed for at efteruddanne sig på KEWI. De studerende er en blanding af unge og mennesker, som behøver opkvalificering efter nogle år på arbejdsmarkedet.
”Vi har et fælles formål med at være her, og det er at lære mere – og vi kan lære meget af hinanden. Det kan jeg bruge overfor mine kolleger, når jeg vender tilbage til arbejdspladsen. Jeg har blandt andet lært en masse om spildevandshåndtering, som er noget nyt for mig. Det er ikke noget, vi er kommet i gang med på min arbejdsplads, så jeg kan blive en pioner, der kommer hjem med ny viden, som jeg kan dele ud af. På den måde kan jeg både sikre min egen ansættelse, og jeg kan være med til at udvikle min arbejdsplads,” siger Zedekiah Ndwiga Muchira. Han har midlertidigt efterladt sin familie hjemme i det centrale Kenya for at gå på det første af tre moduler på KEWI, der ligger i Kenyas hovedstad Nairobi. Hvert modul varer 15 uger.
Flere fagligt uddannede
Zedekiah Ndwiga Muchiras efteruddannelse er en del af et projekt, som er støttet af Ulandssekretariatet, 3F, Dansk Industri og Divérs. I Kenya er faglige uddannelser såsom KEWI gået ind i et samarbejde med blandt andre Ulandssekretariatets partner, hovedorganisationen COTU, 3F’s partner, byggearbejderforbundet KBCTFIEU, arbejdsgiverorganisationerne KABCEC og WASPA samt NGOen Buildher, der prøver at få kvinder ind i de traditionelle mandefag i byggebranchen.
Målet er at skaffe flere – og især flere kvinder, unge samt arbejdere i den uformelle økonomi – ind på seks måneders uddannelse eller opkvalificering. Projektet er inspireret af den danske erhvervsskolemodel, hvor fagbevægelse, arbejdsgivere og uddannelsessystemet arbejder sammen om at få uddannelserne til at passe med arbejdsmarkedets behov for faglærte. Derfor medvirker danske Herningsholm Erhvervsskole i projektet.
Lærer at tackle forandringer
Zedekiah Ndwiga Muchira har taget en grundlæggende håndværksuddannelse, da han lige var kommet ud af skolen, men han betegner i det store og hele sig selv som selvlært. I Kenya har mange faglærte i det hele taget kun en overfladisk uddannelse og har lært faget gennem sidemandsoplæring.
Zedekiah Ndwiga Muchira behøvede ingen betænkningstid, da chefen kaldte ham ind på kontoret og spurgte, om han var interesseret i efteruddannelse.
”Jeg havde ikke forestillet mig, at jeg ville få muligheden for at gå på KEWI. Jeg blev virkelig glad, da jeg fik den besked. Jeg er meget taknemmelig for det stipendium, jeg har fået. Så kan jeg få et certifikat på det, jeg kan, og lære nyt,” siger han.
Ideen om efteruddannelse på KEWI er også inspireret af Danmark, hvor man uddanner sig løbende, mens man er på arbejdsmarkedet. Vekselvirkningen mellem arbejde og undervisning bidrager ikke kun til at opkvalificere faglærte, men gør dem også bedre i stand til at tilpasse sig forandringer.
Sekretariatsleder i Ulandssekretariatet Lone Ilum Christiansen siger:
”Hvis arbejdstagerne – og arbejdsmarkedet – skal have glæde af gensidig evne til tilpasning, er netop certificering vigtig. Alt for få kenyanske faglærte har papir på deres fag – og et bevis på deres kunnen gør dem i stand til at søge andre jobs og på den måde være med til at gøre arbejdsmarkedet mere fleksibelt,” siger hun.