På studietur: Den danske model inspirerer til bedre faglige uddannelser i Tanzania
Partssamarbejde, partssamarbejde, partssamarbejde.
Det var læresætningen, da repræsentanter fra tanzaniske fagforbund, arbejdsgivere og erhvervsskoler i november var på besøg i Danmark.
Besøget var en del af et samarbejde, hvor sammen med Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk El-forbund og Den Jydske Håndværkerskole i Hadsten kobler erhvervsuddannelser med udviklingssamarbejdet og den grønne omstilling. Først rejste en dansk delegation til Tanzania, og nu gik turen så den anden vej.
Faglærte skal drive den grønne omstilling
Ligesom Danmark mangler Tanzania faglært arbejdskraft. Faktisk er kun få procent af den tanzaniske arbejdsstyrke faglært.
For at få det tal banket op, har man brug for at flere unge vælger en faglig uddannelse, men også at uddannelserne matcher arbejdsmarkedets behov, især i en tid, hvor den grønne omstilling kræver nye og specifikke kompetencer.
Så unge, der tager en erhvervsuddannelse, fortsætter ud i et faglært job efterfølgende.
Den danske model bygger bro
Formålet med besøget til Danmark var derfor at blive klogere på, hvordan den danske model ser ud på erhvervsuddannelsesområdet – og især hvordan faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg skaber forbindelse mellem uddannelse og arbejdsmarked.
I Tanzania er der nemlig ingen forbindelse mellem erhvervsuddannelserne og arbejdsmarkedets parter.
”Det er overraskende at se, hvor involveret fagforbund og arbejdsgivere er i udviklingen af de faglige uddannelser. Systemet med faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg har vi slet ikke i Tanzania. Der er det politisk bestemt, hvad uddannelserne skal indeholde,” konstaterede generalsekretæren for Tanzanias hovedorganisation TUCTA, Hery Herbert Mkunda.
Edward Alexander Lymo, viceforstander på Don Bosco, en privat erhvervsskole i hovedstaden Dar es Salaam, supplerede:
”Vi har ingen dialog med arbejdsgivere eller fagforeninger, overhovedet. Det er meget inspirerende at se, hvordan man inddrager branchen i den enkelte uddannelse her i Danmark,” sagde han.
Læretiden holder eleverne tæt til branchen
Studieturen gik blandt andet forbi erhvervsskolen Next i København, de faglige udvalg hos Industriens Uddannelser, Grundfos i Bjerringbro og erhvervsskolen Mercantec i Viborg.
Den Jydske Håndværkerskole i Hadsten fik også et besøg, der tilmed bød på et gensyn – skolens uddannelseschefer for el- og køleafdelingen, Filip Køneke og Carsten Søe, var nemlig selv med i Tanzania, da projektets danske delegation rejste den vej.
”Som I kan se, er det grundlæggende det samme, vi har her, som I har i jeres køleafdeling,” konstaterede Carsten Søe, uddannelseschef for køleteknikeruddannelsen, da rundturen nåede til hans afdeling.
For selvom de på Den Jydske Håndværkerskole, Danmarks eneste udbyder af køleteknikeruddannelsen, måske har mere udstyr og i nogle tilfælde også nyere, så er det’, der undervises i, grundlæggende det samme som i Tanzania.
”Det er selve opbygningen af uddannelsen, der er anderledes,” forklarede forstanderen på VETA, en af Tanzanias offentlige erhvervsskoler, Joseph Henry Mwanda og henviste til vekselsystemet, hvor man i Danmark skifter mellem skole- og læretid for at holde uddannelsen og eleverne tæt til branchen.
Flere piger på de tekniske skoler
Mødet med de danske elever vakte især stor begejstring men også forundring.
Især en enkelt elektrikerelev blev genstand for opmærksomhed: 21-årige Karoline Feddersen var nemlig eneste pige ud af to hele hold elektrikerelever.
”På vores skole har vi mange flere piger. Vi tænker slet ikke over, om eleverne er drenge eller piger, det tror jeg heller ikke de selv gør. I Tanzania vælger de unge uddannelse efter hvor de kan få et job. Hvis det er som elektriker, så bliver de elektrikere,” forklarede Joseph Henry Mwanda, forstanderen fra VETA.
En konstatering, Filip Køneke, skolens uddannelseschef for el-afdelingen, også havde bemærket under sit besøg i Tanzania:
”Det var så fedt at se, at de ikke havde de der faggrænser, vi kæmper med herhjemme med drenge- og pigeuddannelser. Det kunne vi godt lære noget af. Vi er nødt til at gøre det attraktivt for alle at søge ind på vores uddannelser.”