Sådan kan en lærling bruge sin sommerferie
Den 25. april 2015 ramte et voldsomt jordskælv Nepal. Flere end 8.000 mennesker omkom, over 600.000 boliger. 4.000 skoler og hundredvis af hospitaler og regeringsbygninger blev ødelagt eller svært beskadiget.
Genopbygningen skrider kun langsomt frem, og flere hundrede tusinder nepalesere er fortsat hjemløse eller bosat i primitive teltlejre. Den langsommelige genopbygningsproces skyldes blandt andet voldsom mangel på uddannet arbejdskraft til den massive opgave, og derfor deltager Blik- og Rørarbejderforbundet, Ulandssekretariatet, Dansk Metal og arbejdsgiverorganisationen Arbejdsgiverne i et fælles projekt, hvor de støtter uddannelsen af nepalesiske VVS’ere.
Derfor har tre VVS-lærlinge og en faglærer brugt deres sommerferie i Nepal. Opholdet i Nepal bestod dels af en række besøg på byggepladser, medvirke i undervisningen af nye faglærere på teknisk skole og etablering af vand og afløb på ødelagte toiletter på en jordskælvsramt skole.
”Det har været en fantastisk oplevelse. Det, at møde en anden kultur og se hvordan de gør tingene, har været meget lærerigt,” siger Malthe Lyth Jensen, der til daglig er i lære hos Gunnar Kristensen A/S i Herning.
Ordnes med håndkraft
Ifølge de udsendte VVS-lærlinge er det særligt værktøjet og materialerne, som adskiller sig væsentlig fra det, de bruger dagligt.
”Strøm er jo ikke rigtig tilgængelig, så tingene må klares med håndkraft. Og ofte er det noget rigtig slidt værktøj, så vilkårene er ikke de bedste,” forklarer Morten Baltzar.
Vandforsyningen er som regel også meget ustabil. Derfor har husene som regel placeret nogle tanke på taget, hvor vandet opsamles og fordeles rundt i bygningen.
”Der er jo næsten ikke noget tryk på vandet. Det er også grunden til, at rørene oftest består af limede plastrer,” siger den fynske VVS-lærling fra Haugegruppen i Odense.
Ihærdige elever
Bedre og mere stabil vandforsyning og sikrede afløb er i fokus i Nepal for at undgå spredning af sygdomme og bakterier. Faktisk skal håndværkerne i Nepal bestå nogle særlige kurser for overhovedet at må kalde sig VVS’er.
Men for at klare manglen på VVS’ere, skal der uddannes langt flere faglærere. Og det medvirkede de tre danske VVS-lærlinge også til under deres ophold.
”I forhold til herhjemme er forskellen måske ikke særlig stor. Undervisningen veksler også mellem teori og praktisk træning på værkstedet. Den største forskel var nok disciplinen. Der blev virkelig gået til den på værkstedet, og de var super gode til at arbejde sammen. Det var en fornøjelse at være vidne til,” siger Frederik Petersen fra Vokslev VVS i Nordjylland.
Og mens han var imponeret over elevernes ildhu i forbindelse med løsning af opgaverne på skolen, var han til gengæld ikke imponeret over arbejdsmiljøet.
”Sikkerheden på arbejdspladserne er en verden for sig. Stiger og stilladser er bare lavet af bambus, så sikkerheden er ikke noget, som prioriteres højt. Arbejdstilsynet ville få travlt, hvis de kom forbi,” fortæller Frederik Petersen.
Nye skoletoiletter
Som en del af opholdet i Nepal deltog VVS-lærlingene i genopbygningen af toiletter og afløb på en skole i det jordskælvramte område.
I over et år har skolen med over 300 elever været uden toiletter, men efter en fælles indsats fra de nyuddannede faglærere og danske VVS-lærlinge blev der rettet op på tingene.
Ingen af de tre danske VVS-lærlinge har tidligere rejst i Asien, og opholdet har udover en række faglige opdagelser også budt på en række kulturelle indtryk.
”Det kan være noget af et kulturchok, når man kommer fra Danmark, og ikke har oplevet andet end de mest populære turiststeder i Europa. Nepal er anderledes, men også ufatteligt smukt og gæstfrit. Det må gerne blive et gensyn,” siger Malthe Lyth Jensen.