Taxichauffører strømmer ind i fagforeningen
Lastbilchauffører, og ikke mindst motorcykeltaxi-chauffører i Ugandas hovedstad Kampala, strømmer til transportarbejder-fagforeningen ATGWU (Amalgamated Transport and General Workers’ Union). Alene i 2015 meldte 11.000 boda-chauffører (boda-boda er den ugandiske ord for motorcykeltaxier) sig ind for at få del i de goder, der er en del af transportarbejderforbundets strategi for at tiltrække flere fra den uformelle økonomi. Boda-fagforeningen tæller i dag flere end 38.000 medlemmer.
“Vi regner med at arbejdere og småvirksomheder i den uformelle økonomi i fremtiden bliver en del af den formaliserede økonomi, hvor arbejderne bliver anerkendt af myndighederne og får adgang til social sikkerhed,” siger Yazid Baligasma, der er programmedarbejder hos NOTU (National Organisation of Trade Unions), som er Ugandas LO og Ulandssekretariatets samarbejdspartner.
Masser af goder
Mere end halvdelen af arbejdsstyrken i Kampala er beskæftiget i den uformelle økonomi. Transportarbejderforbundet begyndte for alvor at organisere arbejdere fra den uformelle økonomi i 2007, og siden har flere tusinde meldt sig ind i fagforeningen. Et ekstra skub har også været, at Ugandas regering i 2013 ved lov har forbudt politiske forsamlinger og møder. Derfor har fagforeningerne været et vigtig samlingssted for politiske debatter op til valget i februar 2016.
Desuden følger der en række goder med i fagforeningsmedlemskabet. For boda-folket er det ikke mindst adgangen til en forsikring, der trækker. Forsikringen, der kaldes Wekume, koster boda-chaufføren lidt under 100 kroner om året.
Mange boda-chauffører kommer ud for alvorlige ulykker, og tidligere har de og deres familier selv måttet klare lægeregningerne. Med kollektiv forsikring er boda-folket sikret et vist beløb til behandling – og der er afsat penge til kritisk sygdom, ulykker der resulterer i handicap samt en livsforsikring.
Det er også muligt at få et lån til en lav rente, for eksempel til køb af en motorcykel. Og senest har fagforeningen organiseret bygning af omkring 200 billige boliger til medlemmerne.
Der er endvidere organiseret en række kurser for boda-ledere inden for økonomi, forhandling og organisation. Og boda-medlemmerne kan få undervisning i HIV/AIDS-sikkerhed, arbejdstageres rettigheder og hvordan man får sin forretning til at løbe rundt.
Udover kampagnen til boda-chaufførerne har NOTU engageret sig i at organisere lastbilchaufførerne og de især kvindelige skatteopkrævere. Også disse grupper får tilbudt en række fagligt relevante kurser.
Boda-boda-chaufførerne er opkaldt efter de cykeltaxaer, der i 1960‘erne kørte i ingenmandsland på grænsen mellem Kenya og Uganda. For at tiltrække kunderne råbte chaufførerne: “Boda Boda” – en fordrejning af det engelske ‘border to border’, grænse til grænse.